4 sposoby na poprawę metabolizmu

      Brak komentarzy do 4 sposoby na poprawę metabolizmu
4 sposoby na poprawę metabolizmu
5 (100%) 1 głosów

Na pewno znasz kogoś, kto może jeść właściwie wszystko, w nawet największych ilościach, zachowując przy tym szczupłą, wyrzeźbioną sylwetkę. Pocieszymy Cię – Ty też możesz to osiągnąć, stosując 4 wymienione przez nas sposoby na poprawę metabolizmu.

Zacznijmy od początku – czym jest metabolizm?

Metabolizmem nazywa się tempo, w jakim Twój organizm dokonuje przemiany materii. Odnosi się wyłącznie do kalorii spalanych w fazie spoczynku, czyli podczas snu, leżenia lub siedzenia. To ten rodzaj wartości energetycznej, który niezbędny jest do podtrzymania wszystkich funkcji życiowych – oddychania, transportu krwi w organizmie i dostarczania tlenu oraz składników odżywczych do każdej komórki, która tego potrzebuje.

Jeśli tempo przemiany materii notuje wysoką wartość, Ty spalasz więcej kalorii, dlatego o kimś, kto zachowuje szczupłą sylwetkę, jedząc dużo mówi się, że jego metabolizm jest bardzo dobry.

Od czego uzależniony jest metabolizm?

Na to, w jakim tempie Twój organizm radzi sobie z przemianą materii wpływa ogrom czynników. Są to zarówno takie elementy, na które masz wpływ, jak i te, działające bezwarunkowo i niezależne od woli człowieka.

Największe znaczenie w kwestii metabolizmu ma:

  • płeć,
  • wiek,
  • wzrost,
  • uwarunkowanie genetyczne.

Poza tym, ważną rolę odgrywa tkanka mięśniowa – i to jest dobra dla Ciebie wiadomość, bowiem stan umięśnienia możesz w pełni kontrolować. Odpowiednie ćwiczenia i zdrowe odżywianie wystarczą, żeby schudnąć i tym samym poprawić tempo przemiany materii.

Jak poprawić metabolizm? Oto 4 sprawdzone sposoby

1. Postaw na trening z ciężarem

Wiesz, że regularny trening z ciężarami może zwiększyć wydajność Twojego metabolizmu aż o 5-10%? Z tym, że po okresie 6 miesięcy. Jeśli jednak ćwiczenia są intensywne to Twój organizm zapewni przemianę materii sprawniejszą nawet o dodatkowe 10-15% w dwie godziny po zakończeniu treningu. Chcesz wyciągnąć z tych ćwiczeń jak najwięcej? Zadbaj więc o to, żeby trening był zróżnicowany i zawierał w sobie również ćwiczenia wielostawowe. Ławeczka, przysiady, martwe ciągi, wykroki i podciąganie na drążku – to tylko kilka konkretnych przykładów. Za dodatek możesz uznać ćwiczenia izolowane i te, działające na mniejsze partie mięśni.

2. Pamiętaj o interwałach

Jednym z najbardziej intensywnych treningów, znanych szerszemu gronu odbiorców są właśnie interwały. Skutkują podwyższonym EPOC (Excess Post-exercise oxygen consumption), a to przekłada się na zwiększone wydatki energetyczne, trwające nawet do 48h. To sprawi, że Twój metabolizm będzie działał na najwyższych obrotach przez nawet dwie doby po wykonaniu ostatniego ćwiczenia.

3. Zadbaj o ilość spożywanego białka

Białko w diecie ma bezpośredni wpływ zarówno na regenerację włókien mięśniowych, jak i ich rozrost, a to z kolei przekłada się na szybkość przemiany materii. Sportowcom, realizującym zaawansowany plan treningowy zaleca się spożycie dziennej podaży protein na poziomie 1,2-2,2 g na kilogram całkowitej masy ciała. Nie liczy się jednak wyłącznie ilość przyjmowanego białka, ale także jego równomierne rozłożenie w całodobowej diecie. Najrozsądniej jest zawrzeć go w każdym posiłku, żeby maksymalnie zaktywować mięśnie do działania i rozrostu.

4. Nie odchudzaj się przez cały czas

Metabolizmu nie warto przyzwyczajać wyłącznie do jednej diety. Taki rodzaj rutyny sprawi, że każdego dnia będziesz spalał coraz mniej kalorii, a odchudzanie okaże się coraz mniej skuteczne. Jakie jest tego rozwiązanie? Najrozsądniej jest zapewnić sobie kilka tygodni diety, po czym przejść do bilansu zerowego, a później znów do skrupulatnego odchudzania.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.