Jak poprawić kondycję?

      Brak komentarzy do Jak poprawić kondycję?
Jak poprawić kondycję?
Oceń artykuł

Dotarcie do mieszkania na drugim piętrze, podobnie jak przyniesienie zakupów skutkuje problemem z oddychaniem? To kiepski znak. Prawdopodobnie masz za słabą kondycję, a o tym, jak ją poprawić piszemy w dzisiejszym artykule. Gotowy na dawkę przydatnych informacji?

Kiedy mówisz o kondycji, masz przed oczami wysportowane osoby, pełne energii i radzące sobie z każdym ciężarem? W tym domyśle jest sporo prawdy, bo kondycja to nic innego, jak aktualny stan organizmu, podlegający zmianom pod wpływem konkretnych, różnorodnych czynników wychodzących z otoczenia. Wpływ na kondycję ma zarówno sposób, w jaki się odżywiasz, jak i aktywność, której się podejmujesz – jej rodzaj i częstotliwość.

Kondycję określa się jako efekt połączenia trzech elementów – zdrowego, silnego serca, pojemnych i wydolnych płuc oraz mięśni, zdolnych poradzić sobie z nawet największym wysiłkiem. Nie dostajesz jej wraz z porcją genów. Możesz za to ją wypracować i w przeciwieństwie do pozostałych ćwiczeń efekt będziesz widział już po kilku dniach. Czy to nie motywujące?

Co zrobić, żeby poprawić kondycję?

Kondycja nie przychodzi od tak. Jeśli chcesz ją poprawić, musisz liczyć się z tym, że nie będzie lekko. Metoda jej kształtowania polega na wielokrotnym działaniu, zmuszaniu organizmu do zmęczenia, a następnie odpoczynku. I tak w kółko. Kondycję możesz poprawić zarówno podczas biegania, skakania, pływania, jak i dźwigania – wszystkiego, co wymaga dużej ilości energii i siły. Warto jednak wybrać taki rodzaj wysiłku, który sprawia względną przyjemność. Wtedy kondycja pojawi się łatwiej i przyjemniej.

Od tego warto zacząć

Jeśli nigdy do tej pory nie miałeś do czynienia z ćwiczeniami kondycyjnymi, swoją uwagę, przynajmniej na etapie początkowym, powinieneś zwrócić na poprawie wydolności płuc. W tym pomogą Ci ćwiczenia aerobowe, których energia dla mięśni, biorących udział w działaniu zostanie dostarczona w wyniku przemian tlenowych. Mocne mięśnie, dobry oddech. Taka jest zasada.

Uwaga:

Podczas ćwiczeń może pojawić się zadyszka, zmęczenie, a nawet ból w okolicy klatki piersiowej. To nic groźnego. Ważne, żeby trenować i stopniowo zwiększać intensywność wykonywanych ćwiczeń, aż podane objawy ustaną.

Jak często ćwiczyć?

Najlepiej 2-3 razy w tygodniu, seriami o długości 30-40 minut. Przy regularnych ćwiczeniach, już po kilku dniach odczujesz dużą różnicę.

Jeśli ćwiczyłeś wcześniej, a Twoja kondycja nie jest zła…

Jeśli pojawiłeś się tutaj z powodu chęci poprawy swojej kondycji, a nie wypracowania jej od zera, powinieneś zadbać o wytrzymałość beztlenową. W tym pomogą Ci tak zwane interwały, czyli treningi opierające się na zmiennej intensywności. Tabata, treningi obwodowe, bieganie, sztanga – to tylko kilka konkretnych przykładów. Tutaj wystarczą 2 treningi tygodniowo, po 20-25 minut.

Co innego? Poza konkretnymi ćwiczeniami warto zamiast samochodu wybrać spacer, a zamiast windy schody. Nie zapominaj również o zdrowym odżywianiu, bo i ono wpływa zarówno na Twoje samopoczucie, jak i ogólną kondycję.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.