Jak skomponować zdrową i smaczną sałatkę?

Jak skomponować zdrową i smaczną sałatkę?
4 (80%) 1 głosów

Sałatki to idealny element diety redukcyjnej. Warzywne lub owocowe, lekkie, zdrowe i przede wszystkim niskokaloryczne rozkochają w sobie nawet Ciebie. Wystarczy, że dowiesz się z jakich składników i w jaki sposób je komponować. Gotowy? Zaczynamy!

Zanim jednak przejdziemy do sedna, ostrzegamy – nie wrzucaj do sałatki boczku, bekonu, jajek, orzechów, grzanek, makaronu ani kolorowego sosu stworzonego na bazie majonezu. To produkty, na które powinieneś szczególnie uważać, bo za ich sprawą Twoja sałatka sięgnie 1000 kcal i zamiast dietetycznej stanie się kilogramotwórczą, a Ty zamiast schudnąć przybierzesz na wadze.

4 podstawowe zasady tworzenia zdrowej sałatki

Stworzenie ładnej, zdrowej i smacznej sałatki? Z tymi zasadami będzie jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze.

1. Nie oszczędzaj na kolorach

Warzywa to źródło wielu witamin, głównie tych z grupy A, C, E i K, ale również składników mineralnych, które odgrywają w Twoich organizmie tak samo ważną rolę. Żelazo, wapń, magnez i cynk to tylko kilka z nich. Tak różnorodne składniki wymagają wręcz wielobarwności. Sięgaj po warzywa w różnych kolorach, a możesz być pewny, że Twoja sałatka będzie niezwykle bogata pod kątem wartości odżywczych i estetycznie kusząca.

Jakie kolory wybrać?

  • warzywa zielone – sałata, brokuł, szpinak, papryka, jarmuż,
  • warzywa czerwone i fioletowe – rzodkiewka, bakłażan, pomidor, burak, czerwona kapusta i papryka,
  • warzywa pomarańczowe i żółte – pomarańcza, dynia, marchew, żółta papryka,
  • warzywa białe – kalafior, biała rzodkiew

2. Sałatka to nie tylko warzywa. Wybierz dodatki

Nie bój się odejść odrobinę od warzywno-owocowej reguły. W sałatce możesz umieścić również odrobinę dodatków, byle przemyślanych i równie zdrowych. Doskonale sprawdzi się mała dawka sera, orzechy, nasiona, a czasami nawet bekon. To doda sałatce wyrazistości i niepowtarzalnego smaku.

3. Zrezygnuj z sosu, na pewno majonezowego

Nic tak nie zabija niskiej kaloryczności sałatki jak sosy stworzone na bazie majonezu. Jak stworzyć zdrowy zamiennik? Wystarczy, że zamiast majonezu wybierzesz jogurt naturalny, czasami kefir lub dressing oparty na oliwie z oliwek.

Czy wiesz, że…?

Najbardziej klasyczny sos sałatkowy składa się z oliwy z oliwek, soku z cytryny, musztardy i odrobiny miodu. Zawiera odpowiednią dawkę wartości odżywczych, a przy tym wydobywa z warzyw i owoców ich najlepszy smak.

4. Nie zapomnij o białku

Czym byłoby odchudzanie bez porządnej dawki białka? Na pewno byłoby mniej skuteczne. To, czego na pewno nie może zabraknąć w przygotowywanej przez Ciebie sałatce to proteiny. Za ich sprawą sałatka zyska nie tylko dodatkową wartość odżywczą, ale stanie się również bardziej sycąca.

Co zapewni Twojej sałatce odpowiednią dawkę białka? Przykładów jest wiele. My wybraliśmy plastry grillowanego kurczaka, łososia, steka, krewetki, gotowane jajka i warzywa strączkowe.

Wyżej wymienione zasady stworzyliśmy w taki sposób, by były jak najbardziej uniwersalne. To ułatwi Ci stworzenie sałatki nie tylko zdrowej i niskokalorycznej, ale również dostosowanej do Twojego kulinarnego gustu i po prostu smacznej. Już ich próbowałeś? Daj znać w komentarzu jak wyszło. Koniecznie.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.