Wegetarianizm. Przeznaczony dla każdego?

Wegetarianizm. Przeznaczony dla każdego?
Oceń artykuł

Dla jednych zwykła dieta, dla innych efekt wyznawanej religii lub moralności. Wegetarianizm staje się coraz bardziej popularny, ale czy przeznaczony jest dla każdego? To zależy.

8 odmian wegetarianizmu

Jednym z najbardziej popularnych rodzajów wegetarianizmu jest laktoowowegetarianizm, który polega na całkowitej rezygnacji z mięsnych potraw. W zamian tego zainteresowani zajadają się pozostałymi produktami pochodzenia zwierzęcego – na przykład jajkami. To odróżnia laktoowowegetarianizm od laktowegetarianizmu, który za to odrzuca w całości spożywanie jajek.

Jeszcze ciekawszy okazuje się witarianizm, który polega na zjadaniu tylko świeżych, surowych produktów, w żaden sposób nieprzetworzonych. Weganizm – to rodzaj wegetarianizmu, którego zwolennicy wyrzekają się w całości produktów pochodzenia mięsnego, nawet miodu. Co powiesz na liquitarianizm – dietę opartą na spożywaniu wyłącznie soków, sprautarianizm – polegający wyłącznie na spożywaniu kiełków roślin i jedną z najbardziej rygorystycznych diet w ogóle – frutarianizm? W tym przypadku zwolennicy odrzucają nie tylko mięso, ale także owoce i warzywa.

Wegetarianizm efektem religii

Jeśli interesujesz się choć trochę tematem religii świata, to pewnie wiesz, że niektóre z nich zabraniają w całości spożywania produktów zwierzęcego pochodzenia, głównie mięsa. W tym przypadku wegetarianizm jest efektem wręcz oczywistym, bo przykazaniem religijnym. Buddyzm, hinduizm, dżinizm – to tylko kilka przykładowych religii. Tutaj nie liczy się więc sam oczyszczający efekt diety, a jej istota i znaczenie dla szeroko rozumianego ducha.

Wegetarianizm – zdrowy dla każdego?

Sam wegetarianizm nie jest gwarancją długoletniego, zdrowego życia. To umożliwia wyłącznie dopasowana do organizmu, racjonalna i zbilansowana dieta. Każdy organizm jest inny i potrzebuje innych składników, a na pewno w innej dawce.

Dla kogo wegetarianizm jest wskazany?

Specjaliści twierdzą, że dla osób… rozsądnych i świadomych. Nie orzekają predyspozycji fizycznych, a psychiczne. Podpowiadają bowiem, że nie chodzi o całkowite wyeliminowanie mięsa na rzecz marchewki, ale o zróżnicowanie diety w taki sposób, żeby dostarczała organizmowi wszystko, czego potrzebuje, przy jednoczesnym zwiększeniu zielonych i lekkich produktów. W takiej diecie powinno zawierać się:

  • Białko będące jego budulcem.
  • Żelazo, które w wegetarianizmie pobierane jest głównie z owoców i nasion.
  • Wapń, którego źródłem określa się większość zielonych warzyw.

W badaniach, w których za cel postawiono określenie szkodliwości wegetarianizmu częściej mówi się o chorobach występujących z powodu zbyt dużej ilości mięsa w diecie niż jego braku. Dlaczego? Bo mięso, tym bardziej w dużej dawce, jest źródłem nie tylko cholesterolu, ale również dioksyn, pestycydów, a nawet komórek rakowych, które trafiając na korzystne dla siebie środowisko wywołują groźne choroby.

Czym zastąpić mięso?

Skoro mięso może być tak szkodliwe, to czym je zastąpić? Białko i żelazo znajdziesz w roślinach strączkowych, takich jak groch i fasola, ale również w szpinaku. Możesz postawić na warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleczne i jaja. Oczywiście w różnych kombinacjach. Jeśli odczuwasz brak konkretnych witamin, możesz uzupełnić dietę o suplementy. Pamiętaj jednak, żeby nie czynić z nich głównego elementu, a zaledwie dodatek.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.